Výtvarný obor
Výtvarný obor
Výtvarný obor je zaměřen na celkový rozvoj osobnosti žáka ve všech výtvarných disciplínách. Vzdělávání ve výtvarném oboru se řídí školním vzdělávacím programem, který určuje učební plány a vzdělávací obsahy jednotlivých studijních zaměření.
Studijní zaměření
Výtvarná tvorba
Přípravná výtvarná tvorba - jednoleté až dvouleté přípravné studium.
Základní studium (I. st. - sedmileté, II. st. - čtyřleté) se rozděluje na předměty: Plošná tvorba, Prostorová tvorba a Výtvarná kultura.
Vzdělávací obsah vyučovaných předmětů tak tvoří vzájemně provázané a podmiňující se oblasti. Studium I. a II. stupně základního studia se uzavírá závěrečnou prací zadanou vyučujícím. Žáky opravňuje k získání závěrečného vysvědčení.
Charakteristika studijních předmětů
Plošná tvorba
zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tematice, která obohacuje dětské myšlení a emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů ve vlastní volné a užité tvorbě, v pozorování a v přepisu reality nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Soustředěný zájem vzbuzuje i experimentace s materiály, nástroji nebo postupy, která rozvíjí tvořivost a fantazii. Způsoby vyjadřování navazují jak na klasické výtvarné postupy, tak na kombinování technik, které mnohdy dospívá až k přesahům mezi plošnou a plastickou tvorbou. V průběhu studia se setkají i s dalšími plošnými technikami, jako je počítačová grafika, koláže, batika apod.
Prostorová tvorba
Učí žáky odlišnému způsobu výtvarného myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů vystupuje do popředí role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Užitá tvorba je nejčastěji zastoupena prací s hlínou, vytváření objektů z různých materiálů, prostorová práce s papírem, textilem apod. Je závislá nejen na obsahu námětu a na výtvarné úvaze, ale i na zvoleném postupu – modelování, tvarování, konstruování. Významnou roli hraje i vztah žáka k materiálu a jeho zručnost.
Výtvarná kultura
Prostupuje celou výukou – nabízí prožitky, porovnává vztahy mezi životem, člověkem a uměním, sleduje pohyb uvnitř žánrů a napříč historií. Na všech stupních studia jde o hledání inspirací, asociací a souvislostí. Proto má výtvarná kultura v přípravné výtvarné výchově a v základním studiu I. a II. stupně volný časový rozsah a není klasifikována. V základním studiu I. a II. stupně se informace řadí do přehledného souboru znalostí.
Grafické editory
Cílem nepovinného vyučovacího předmětu je předat žákům takové dovednosti, které představují nejběžnější činnosti při úpravě fotografií, základní ovládání vektorového a rastrového grafického editoru, skenování a kreativního myšlení při další digitální tvorbě.
Vyučující výtvarného oboru - Jitka Janíková; BcA. Jakub Noha; Bc. Petra Paseková; Mgr. Dita Vomelová
Žáci výtvarného oboru s úspěchem prezentují své práce v rámci různých soutěží a výstav doma i v zahraničí